Pressmeddelande: Svensk pant blir 300 000 träd – Danderyd mest givmilda 2017

Francis Nakitto, 60 år, bor i byn Kiteza i centrala Uganda. Från Vi-skogen har hon fått kunskap om trädplantering och hur vi tillsammans kan bekämpa klimatförändringar. Foto: Elin Larsson

Den som pantar burkar eller flaskor i en Coopbutik kan välja att trycka på Biståndsknappen och skänka pantpengarna till Vi-skogen. Under 2017 har svenskarna tillsammans skänkt pant till ett värde av 300 000 nya träd i östra Afrika. Invånarna i Danderyds kommun var mest generösa med sina pantpengar. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Biståndsknappen. TOPPLISTOR NEDAN.

I Danderyds kommun skänkte invånarna 6,13 kronor av varje pantad 100-lapp under 2017. De tar därmed förstaplatsen i landet. Danderyd följs av Vaxholm på andra plats och Lidingö på tredje plats. Totalt i Sverige skänkte invånarna i snitt 1,68 kronor av varje pantad 100-lapp, eller totalt 6,0 miljoner kronor, vilket motsvarar 300 000 nya träd i Vi-skogen.

I rankningen mellan länen toppar Stockholm listan, följt av Uppsala på andra plats och Gotland på tredje plats. Stockholmarna skänkte 2,89 kronor av varje pantad 100-lapp.

– Att plantera träd är en fantastisk metod för att bekämpa både fattigdom och klimatförändringar. Träden hjälper människor att stå emot torka, skyfall och andra effekter av klimatförändringarna. De ger småbönder möjlighet att få ut mer grödor från sina jordar, och lyfta sig själva ur fattigdom. Varje krona som skänks kommer därför till verklig nytta i en del av världen som är hårt drabbad. Årets skänkta pant motsvarar 300 000 nya träd – det är fantstiskt!, säger Henrik Brundin, vice vd Vi-skogen.

Totalt skänktes pant till ett värde av ca 6,0 miljoner kronor hos Coop under 2017, vilket är en minskning med ca 100 000 kronor från 2016. Pantpengarna från 2017 motsvarar 300 000 nya träd i östra Afrika där Vi-skogen arbetar. Sedan starten 2004 har pantpengar motsvarande över fyra miljoner träd samlats in.

– Ett stort tack till alla Coops kunder som har varit med och bidragit till att plantera träd i Vi-skogen, säger Louise König, chef för hållbar utveckling på Coop. Med ett tryck på Biståndsknappen hjälper du till att bidra med träd som tar människor ur fattigdom, ger mat på bordet och gör skillnad för klimatet. Sedan årsskiftet kan du dessutom panta Coops juiceflaskor av plast, vilket är ett steg i rätt riktning för vårt hållbarhetsarbete.

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen:
• Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 611 Coop-butiker över hela landet.
• Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 85,7 miljoner kronor. Det motsvarar mer än fyra miljoner träd i Rwanda, Tanzania, Kenya och Uganda där Vi-skogen arbetar.
• För tjugo pantade kronor kan en bonde i Afrika plantera ett nytt träd. Träden ökar inkomsterna och skyddar mot torka, skyfall, jorderosion och andra effekter av klimatförändringarna som i dag drabbar miljontals människor i Afrika.
• Vi-skogen arbetar med att bekämpa fattigdom och förbättra miljön genom trädplantering och stöd till bönder genom utbildning i hållbara jordbruksmetoder. Metoden som används kallas Agroforestry.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Kajsa Liljegren, presskontakt Vi-skogen
Tel: 08-120 371 35 E-post: kajsa.liljegren@viskogen.se

Topplistor – bästa kommun/län 2017 följt av procent av varje pantad hundralapp som skänks till Vi-skogen via Biståndsknappen:

Bästa kommun i Sverige

8. Halland – 1,65 procent
9. Dalarna – 1,49 procent
10. Västernorrland – 1,49 procent

Insamlade pengar via Biståndsknappen i Coops butiker:
2004: 0,5 miljoner
2005: 4,9 miljoner