Scoutprojektet – Vi-skogen i samarbete med Radiohjälpen

Foto: Elisha Opich
Foto: Elisha Opich
Scoutprojektet - skapande av en trygg och blomstrande fristad för barn i konfliktutsatta West Pokot genom ett tryggare och mer näringsrikt skolliv.

Med finansiering av Radiohjälpen arbetar Vi-skogen tillsammans med den kenyanska scoutorganisationen Kenyan Scouts Association (KSA) i den konfliktfyllda regionen West Pokot i Kenya, för att förbättra livet för utsatta barn. Genom att skapa en trygg skolmiljö, förbättra tillgången till rent vatten och näringsrik mat samt utbilda barnen i deras rättigheter, ledarskap, klimatsmart odling och fredsbyggande, vill projektet motivera barn att stanna kvar i eller återvända till skolan. Initiativet syftar till att minska skolfrånvaro, förhindra rekrytering till våldsamma grupper och motverka barnäktenskap och tonårsgraviditeter som ofta leder till att flickor tvingas sluta skolan.

Foto: Elisha Opich

4300 elever på nio skolor i West Pokot, vid gränsen till Uganda, deltar i projektet.

Projektet riktar sig till flickor och pojkar i åldern 10–17 år, en grupp som ofta möter stora utmaningar i att fullfölja sin utbildning på grund av osäkerhet, fattigdom och skadliga sedvänjor som kvinnlig könsstympning (FGM), barnäktenskap och tidiga graviditeter. Genom att förbättra skolmaten och skapa tryggare skolmiljöer bidrar projektet till att fler barn får möjlighet att utvecklas och lyckas i sin utbildning.

Ett viktigt inslag i projektet är att främja hållbart jordbruk genom att etablera skolträdgårdar där eleverna kan odla näringsrika grödor. Dessa grödor, som inkluderar tomater, lök, kål, passionsfrukt, majs, grönkål, papaya, kassava och sötpotatis, kompletterar de annars enkla skolluncherna bestående av ris och bönor eller ugali och kål.

Skolträdgårdar - ett sätt att hantera livsmedelsbrist och perioder av torka.

Förutom att förbättra barns näringsintag ger dessa skolträdgårdar barnen praktiska kunskaper i odling och hållbar matproduktion, vilket kan hjälpa deras familjer att hantera livsmedelsbrist och perioder av torka.

– Skolträdgården kommer att spara pengar åt oss och ge oss möjlighet att äta en balanserad kost. Det kommer också att hjälpa oss att kontrollera skadedjur och växtsjukdomar i våra grödor, säger Valary Chemtai på Holy Trinity Girls.

Valary Chemtai. Foto: Elisha Opich

–  En skolträdgård hjälper oss att odla våra egna grönsaker och förbättra vår dagliga kost. Med fler grönsaker i våra måltider höjs kvaliteten på den mat vi äter, inte bara för eleverna utan även för lärarna och samhället runt skolan, menar Christopher Mukenia från Marich Pass Secondary School.

Att ha tillgång till näringsrik mat i skolan kan vara en avgörande faktor för många elevers framtid.

För många elever innebär projektet också en möjlighet att lära sig färdigheter som kan användas långt efter skoltiden.
– Det ger oss kunskap och praktiska färdigheter som vi också kan använda hemma med våra familjer.  Dessutom skulle vi kunna generera inkomst genom att sälja överskott av grönsaker, säger Noah Kibet från Marrich Pass High School.

"En skolträdgård hjälper oss att odla våra egna grönsaker och förbättra vår dagliga kost."

Utöver att säkerställa mat- och vattentillgång engagerar projektet eleverna i aktiviteter som bygger deras självförtroende och ledarskapsförmågor. Särskild vikt läggs vid fredsfrämjande insatser, bland annat genom att arbeta för att minska konflikter kring vattenresurser och att utmana skadliga normer kopplade till kvinnlig könsstympning, barnäktenskap och tonårsgraviditeter.

– En skolträdgård gör skolan mer attraktiv för elever, vilket kan minska avhopp och bidra till att färre barn tvingas in i tidiga äktenskap eller andra svåra livssituationer, säger Noah Kibet.

Genom olika fritidsaktiviteter uppmuntras barn att interagera med sina grannområden i fredliga sammanhang, vilket minskar risken för att de involveras i resursrelaterade konflikter.

För många elever innebär en trygg skola också en väg bort från farliga miljöer.

Om Scoutprojektet

Scoutprojektet, eller  ”Creating a Thriving Haven for Children in Conflict-Affected West Pokot” som det officiella namnet är, pågår från mars 2024 till februari 2026 och finansieras av Svenska Radiohjälpen genom insamlingen Världens Barn. Det samordnas av Vi-skogen och genomförs av Kenyan Scouts Association i nio skolor i West Pokot, vid gränsen till Uganda, med målet att nå över 4000 barn.

De fem huvudaktiviteterna i projektet:

  1. Säkerställa tillgång till vatten året runt genom att borra brunnar och installera solcellsdrivna pumpar vid skolor med stort vattenbehov.
  2. Komplettera skolluncherna med grödor från skolträdgårdar, vilket ger barnen mer näringsrik mat.
  3. Leka och lära om odling, särskilt tekniker för att odla med minimalt vatten under torra perioder och vid torka.
  4. Främja fred och gemenskap genom fritidsaktiviteter som minskar risken för att barn dras in i konflikter om boskap och andra resurser.
  5. Stärka barns rättigheter genom att utbilda föräldrar, lärare och andra vuxna i barns rätt till utbildning och i att motverka skadliga traditioner som kvinnlig könsstympning, barnäktenskap och tonårsgraviditeter.