Desenios VD: ”Samarbetet är en viktig del av vår vision”
Datum
september 19, 2024– Vi är starkt beroende av naturen för våra produkter, och att ge tillbaka till miljön genom Vi-skogen känns både naturligt och nödvändigt, säger Fredrik Palm, VD på Desenio.
Sedan starten 2010 har Desenio vuxit till en global aktör med en affärsidé att göra snygg väggkonst tillgänglig för alla. Men deras produkter skulle inte existera utan träd och samarbetet med Vi-skogen är ett tydligt exempel på hur Desenio vill ge tillbaks vad de förbrukar – och lite till – för varje träd som används i produktionen av företagets posters, planteras två träd i Vi-skogen. Sedan samarbetet startade 2017 har 52 000 träd planterats.
– När vi kom i kontakt med Vi-skogen och lärde oss mer om organisationens arbete kändes det helt rätt. Båda är vi övertygade om att träden spelar en viktig roll i samhället, säger Fredrik Palm.
Träd är inte den enda gemensamma nämnaren mellan Vi-skogen och Desenio. Fredrik Palm pratar entusiastiskt om kombinationen trädplantering och att långsiktigt ge människor i utsatthet försörjning.
– Att människor genom träden själva kan förbättra sina levnadsförhållanden och driva entreprenörskap, det är helt enligt våra värderingar.
Det är ingen tvekan om att hållbarhetsfrågor är något som ligger Desenio varmt om hjärtat. Men att vara ett vinsdrivande företag och erbjuda bra priser till sina kunder och samtidigt tänka på planeten, kan såklart vara en utmaning.
– Det är en utmaning för alla. Men för vår målgrupp är det viktigt att vara en del av den hållbara omställningen i sin konsumtion, företag med hållbarhetsperspektiv är blir därför attraktiva, säger Fredrik.
– Våra kunder uppskattar mycket att kunna bidra till något större genom sina köp. Att över 52 000 träd har planterats tack vare dem är otroligt inspirerande.
Desenio och Vi-skogen ser nu över hur samarbetet kan utökas ännu mer i framtiden. Och där Vi-skogen kan hjälpa Desenio att nå sina hållbarhetsmål kan Vi-skogen få möjlighet att nå nya och yngre målgrupper med hjälp av Desenio.
– Vi jobbar mycket med influencers som är entreprenörer precis om de bönder som Vi-skogen arbetar med. Här tror jag att det går att hitta mycket intressanta synergier och storytelling, säger Fredrik Palm
– Vi hoppas kunna inspirera fler att bli en del av lösningen.
Fredrik Palm ser det också samarbetet med Vi-skogen som en del av något större.
– Vi vill att våra produkter ska göra världen vackrare, inte bara i våra kunders hem, utan även genom att ha en positiv påverkan på miljön. Samarbetet med Vi-skogen är en viktig del av den visionen, säger han.