”SJ och Vi-skogen kompletterar varandra i hållbarhetsarbetet”

Enrico Rosberg Foto: SJ

Enrico Rosberg har arbetat över 30 år på SJ. Senaste åren med kundlojalitet och att ta hand om företagets prio-medlemmar. Det är tack vare Enrico som de närmare 1,5 miljoner medlemmarna nu kan skänka sina poäng till Vi-skogen. – För mig innebär arbetet på SJ att hela tiden hjälpa människorna i Sverige till ett bättre liv. Genom Vi-skogen breddas det ut i världen.

Precis som för många andra skedde den första kontakten med Vi-skogen för Enrico Rosberg i barndomen och det via mammans prenumeration på tidningen Vi.
– När en kompis mamma gick bort när vi var unga planterade vi träd i present och det mottogs enormt positivt, berättar han.

Det har blivit några år på SJ för Enrico, först inom försäljning och sedermera det som kallas kundlojalitet. Tågbolaget ligger honom uppenbarligen varmt om hjärtat.
– Trots tuffa vintrar med förseningar och problem har jag alltid känt att vi gör något bra för samhället och Sverige, för människor som behöver pendla och resa på ett hållbart sätt. Det är en bra och gedigen produkt som är med i förvandlingen av Sverige till ett hållbart land.

Enrico berättar stolt om företagets 1 miljon aktiva prio-medlemmar. Som aktiv räknas den som rest någon gång under det senaste året. Att värna om dem och ge dem att mervärde för sin lojalitet är något som Enrico ägnar en stor del av sin tid åt.

– En av mina uppgifter är att få medlemmarna att känna att de får nytta av sina poäng på ett eller annat sätt. Förutom att investera dem i nya resor kan det vara något som förenklar vardagen eller gör världen bättre.

För några år sedan gjorde Enrico och hans kollegor en undersökning bland medlemmarna för att ta reda på var de ville lägga sina poäng på vad gäller välgörenhet. Här hamnade önskan om att bidra till en mer hållbar värld i topp.
– För den yngre generationen är det här något väldigt viktigt och vi har ju extremt många medlemmar i 25-årsåldern.

Enrico och hans kollegor började snegla på Vi-skogen. Och kontaktade sedan organisationen för att föreslå ett samarbete.
– På SJ tjänar vi hållbarheten i Sverige. Vi-skogen tillför en ytterligare dimension, vi får det globala perspektivet och det matchar oss väl.

Det märks att Enrico har ett stort hopp inför framtiden. Entusiastisk pratar han om SJ som en del i den stora kampen mot koldioxidutsläppen.
– Tåget är helt outstanding vad gäller hur mycket energi det går åt. Tågen har en enorm kapacitet att få in mycket människor, det är den framtida lösningen på kommunikation då långt ifrån alla kan bo i de stora städerna.

En liknande entusiasm uttrycks för samarbetet med Vi-skogen. Givetvis för det gemensamma målet om en hållbar värld. Men också hur han tilltalas av hur människor genom att plantera träd involveras att med egen kraft kunna förbättra sina liv. Och hur tydligt det är att pengarna går till just det.
– Vi vill att våra kunder ska veta exakt vad deras poäng går till och där är ni kristallklara. Det är något vi i framtiden också vill bli bättre på. Att konkret visa vilken nytta poängen har gjort.

Även om det är för tidigt att utvärdera samarbetet är Enricos magkänsla att Vi-skogen är en optimal partner.
– Ni är starka på det ni gör och vi ska göra allt för att kommunicera det till våra medlemmar. Dessutom kompletterar vi varandra. Vi har en stark yngre målgrupp och ni har många lojala givare ur den en äldre generation.