Ett tält, ett träd – Hilleberg och Vi-skogen i ett partnerskap för framtiden
Datum
december 9, 2024Hilleberg the Tentmaker är ett familjeföretag från Jämtland som funnits i snart 50 år. Petra Hilleberg berättar i ett videosamtal från Seattle om att hon var 12 år när hon sa till sina föräldrar att hon en dag skulle sälja tält i USA. Och så blev det, när Petra läst ett utbytesår på ett amerikanskt universitet blev hon kvar och öppnade verksamheten där år 2000.
Det var skogvaktaren Bo Hilleberg som 1971 startade Hilleberg tillsammans med hustrun Renate. Drivkraften kom från att skapa en produkt som de själva saknade, ett tält av högsta kvalitét som kunde hålla många år i svåra väderförhållanden.
– Min pappa skissade på papper och min mamma, som var skicklig på att sy, gjorde prototyperna. De drevs av att skapa tält till sig själva och sina vänner, tält ordentligt anpassade för vildmarken men som saknades på marknaden, berättar Petra Hilleberg, som är VD för hela företaget sedan 2016 när föräldrarna gick i pension.
Petra växte upp med Hilleberg och barndomen för henne och hennes bror handlade mycket om att vistas ute i naturen. Tälta gjorde de ofta. Nu är hon är stationerad i Seattle, som hon beskriver som ett mecka för friluftsliv. Hon tältar inte lika mycket längre, det hinns inte med. Men de enorma träd som tornar upp sig utanför hennes fönster ger lugn i en annars stressig vardag. Hennes tid går i mångt och mycket åt att fortsätta förvalta det som hennes föräldrar byggt upp.
– Det är fantastiskt att mina föräldrar har gett mig förtroendet. Jag drivs av att skapa produkter av högsta kvalitét och att vi fortsätter göra vårt bästa på alla plan.
Kärnan i Hilleberg är omsorg om natur och människa, med långsiktigheten som absoluta prioritet. Och det är i det som Vi-skogen känns som en självklar partner.
– Vi undviker alla kortsiktiga lösningar och väljer de bästa materialen utifrån både arbets- och miljösynpunkt. I det upplever jag att vi och Vi-skogen har samma värderingar. Det är en pålitlig och trygg organisation som vet vad de gör, och som gör skillnad på riktigt. En organisation att bygga en långsiktig relation med.
När trender inom hållbarhet kommer och går – där företag ofta slänger sig med nya begrepp och risken för greenwashing lurar i varje hörn – har tåliga och varaktiga produkter alltid varit en självklarhet för Hilleberg.
– Fokuset på att skapa något som håller länge är den mest hållbara insatsen vi kan göra. Hållbarhet sitter i vårt DNA, men vi har inte alltid varit bra på att lyfta fram det. Nu har vi utsett en hållbarhetsansvarig och arbetar på att bli tydligare i exempelvis vår kommunikation hur vi arbetar med hållbarhet.
Och Hilleberg pratar hellre om ”ansvarsfullhet” än det något urvattnade begreppet hållbarhet. Filosofin är enkel: lämna så små avtryck som möjligt, både genom produkterna och i naturen. Som Bo Hilleberg, företagets grundare, en gång uttryckte det: ”För mig är det friluftslivets enkelhet som är mest lockande: att komma till en vacker plats och slå läger, och sedan lämna den platsen utan spår av att jag någonsin varit där.”
På frågan om hur Vi-skogen passar in i Hillebergs hållbarhetsvision svarar Petra.
– Vi arbetar med Vi-skogen för att det känns rätt, inte för att vi vill marknadsföra oss som ett hållbart företag. Men idén med ”ett träd per tält” går såklart hand i hand med vår vision.
Med Vi-skogen som partner kan Hilleberg kombinera sin kärlek till naturen med ett konkret bidrag till att återställa och skydda skog och där varje tält inte bara erbjuder skydd i naturen, utan också ger tillbaka till den genom att plantera ett träd.